שאלה
הילד השלישי שלי כעת בכיתה ב' ולצערי כבר זמן רב איננו מתנהג כחלק מהמשפחה. כשכל הילדים באים לאכול הוא במחשב וכשמסיימים לאכול הוא נזכר שהוא רעב. כשאני יוצאת עם הילדים לגינה הוא מעדיף להישאר בבית וכשאנו בבית הוא רוצה לצאת. אני מאד משתדלת לחבר אותו אלינו מסבירה משדלת ולעיתים מאיימת, אבל זה לא עוזר. חשוב לי לציין, כשהיה בגיל מאד צעיר קלטתי שנושא ההשתייכות חלש אצלו, ניסיתי ללמדו לעבוד על כך שישתייך, אולם המצב רק הולך ונעשה גרוע.
תשובה
ישנם ילדים שפחות זקוקים לחברה וישנם יותר וזה טבעי לגמרי. אלא שכפי שציינת הילד הזה דוקא מחובר אלא שבצורה הפוכה. חשוב לדעת שכל ילד כולל בנך שואף להיות חלק מהמשפחה ולשתף פעולה באופן חיובי ולא הפוך. אז איך מגיעים איתו לכך? האמת היא שכל ילד שואף להיות חלק מהמשפחה ולשתף פעולה .אז למה פעמים רבות זה לא נראה ?
ישנו לילד גם איזה יצר לעשות זאת בצורה הפוכה. כלומר, הוא שייך על ידי זה שהוא עושה ההיפך ממה שכולם עושים. ולמה? כי בצורה הזאת הוא תופס מקום מאד מיוחד ומעסיק את תשומת לבם של הוריו הרבה יותר. בסופו של דבר אי אפשר להגיד שזה עושה אותו מאושר באמת אבל זה מקנה לו מקום מיוחד שעליו איננו מוכן לוותר בקלות. אם נצליח להפנים בתוכנו שבאמת הוא בסדר גמור ויש לו כל הרצון והיכולת להתחבר למשפחה באופן רגיל, נוכל להפסיק לרדוף אחריו. ואז הוא יבין שהאחריות אצלו ונראה פתאום איך הוא מתחבר אל הפעילות שהמשפחה עושה מעצמו וללא נדנודים ושידולים.
ננסה בשלב ראשון לבחור נושא אחד עליו לעבוד ומשם נתקדם.
בהצלחה!